Jeśli jesteś na Instagramie już jakiś czas i masz za sobą kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt postów, to być może udało Ci się zauważyć pewną rzecz. Jedne posty „chwytają”, są lubiane i chętnie komentowane, a inne przechodzą bez większego echa. Oczywiście nie u wszystkich tak jest, ale z rozmów z różnymi osobami wiem, że to dość znane zjawisko. I całkiem normalne! Dlatego jeśli jeden Twój post ma 100 polubień, a nastepny 50, to nie popadaj w czarną rozpacz. To wcale nie znaczy, że ten drugi post jest gorszy. Wszystko zależy od Twojej grupy docelowej i jej upodobań. 

Ale zwróć uwagę i celuj w to, co się przyjmuje. Obserwuj. Jeśli Twoi odbiorcy z wielkim zaangażowaniem reagują na pewien typ postów, a drugi średnio przypada im do gustu, to lepiej publikować większą liczbę tych, które cieszą się lepszą popularnością. A wszystko po to, by dostarczyć społeczności wszystkiego, czego potrzebują. 

Jestem w social mediach już od wielu lat i – na bazie mojego doświadczenia – przedstawię Ci, jakie są ogólne zasady tworzenia dobrego posta. Takiego, który się „sprawdza”. Zauważyłam, że zadbanie o te aspekty w większości przypadków sprawia, że post wywołuje większe zaangażowanie – a o to nam chodzi, prawda?

 

Opisy postów skierowane bezpośrednio do grupy docelowej

To bardzo ważne. Jeśli Twoją grupą docelową są kobiety (zajmujące się biznesem) albo studenci – mów w swoich postach bezpośrednio do nich! Do nikogo innego. Często spotykam się z tym, że ludzie, pisząc swoje posty, bardzo chcą mówić do wszystkich, bo a nuż inni też to czytają i nie warto ich pomijać. To nie działa. Jeśli mówisz do wszystkich, to tak naprawdę mówisz do nikogo. Mów bezpośrednio do swojej grupy docelowej. Wtedy taka osoba ma wrażenie, że mówisz tylko do niej i że opowiadasz też o jej problemach, że doskonale ją rozumiesz. Zobacz, co mam na myśli.


Każdy post powinien mieć konkretny cel

Jeśli chcesz dodać post bez konkretnego przekazu i nie masz na niego pomysłu, to lepiej nic nie dodawaj. Serio! Wiem, że mówiłam o regularności publikowania postów, ale nie kosztem umieszczania bezsensownych treści, np. samego zdjęcia, które nie przedstawia nic ciekawego, w dodatku jest bez opisu. Taki post na pewno nie zbuduje żadnej relacji z odbiorcą. Dokładnie o tym wspominałam wcześniej – by przekazywać wartość w swoich postach (np. wiedza, inspiracja, motywacja itd.). Oczywiście możesz od czasu do czasu wrzucić zwykłą fotkę/grafikę z cytatem bez dodatkowego opisu lub z dosłownie jednym zdaniem podsumowującym. Przecież samymi obrazkami również można wiele przekazać! Takie posty mają sens, kiedy są przemyślane i zaplanowane. Gorzej, kiedy post jest zwykłą „zapchaj dziurą” i dodajesz go, by po prostu coś opublikować. Pamiętaj! Musisz mieć cel i przede wszystkim powinieneś wiedzieć, co chcesz osiągnąć, publikując swoje treści. 


Dodaj call to action (CTA), czyli wezwanie do działania

Skoro post tworzymy w określonym celu, to powinniśmy też zachęcać odbiorców do określonego ruchu. Każdy post powinien zawierać wezwanie do działania, które często jest mylone z nakłanianiem odbiorców do skorzystania z danej oferty. Ale nie tylko tym jest call to action! Twoim wezwaniem do działania może być np. pytanie do odbiorców umieszczone na końcu posta, które zachęca do podzielenia się swoją opinią lub do odwiedzenia Twojego bloga po to, by dowiedzieć się więcej na dany temat. Jest wiele możliwości. Z reguły umieszczamy je na końcu posta, np. w treści lub na grafice. 

 

Opis powinien być powiązany ze zdjęciem


Może nie jest to najważniejsza zasada na świecie, ale na pewno warta zapamiętania. Wyobraź sobie profil trenera mentalnego, którego misją jest sprawienie, by ludzie czuli się lepiej. Dodaje on post, którego treść jest bardzo wesoła, motywująca, dodająca energii. Załączone zdjęcie jest natomiast ciemne, smutne i przedstawia fragment pustej drogi. Czy takie połączenie ma sens? No nie! Warto dbać o to, by treść i grafika były ze sobą spójne. Dzięki temu przekaz będzie jasny i oczywisty, co za tym idzie – pozytywnie wpłynie na Twoje cele, które chcesz osiągnąć na Instagramie. 


W dobrym poście tekst jest ciekawy i przyjemnie się go czyta


Tu nie potrzeba wielkich słów. Zobacz to na przykładzie.

Tak, to zupełnie ten sam tekst. Chyba nie muszę pytać, który z nich jest dla Ciebie przyjemniejszy w odbiorze. Emotikony, odstępy… One naprawdę wiele dają, gdy piszesz post na Instagramie. Mało kto chce czytać zbity fragment tekstu – nawet, jeśli jego przekaz jest bardzo wartościowy. Musisz nieco zachęcić odbiorcę, by chciał poznać Twoje treści. Czytelne teksty są jedną z takich zachęt. 

Spróbuj wprowadzić te zasady u siebie – jestem pewna, że szybko zobaczysz efekty 🙂

A jeśli wiedzą przekazana w tym artykule Ci się podoba, to zapraszam po więcej! To, co właśnie przeczytałeś/aś to fragment mojego najnowszego e-booka. Jeśli chcesz ogarnąć swój Instagram i potrzebujesz kompleksowej wiedzy, kliknij w poniższy baner:

 

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *