LinkedIn to międzynarodowy portal społecznościowy, który został założony, by ułatwiać użytkownikom nawiązywanie kontaktów zawodowo-biznesowych. Jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się platform i często słyszę, że „to taki Facebook sprzed 6 lat”. Dlaczego? Bo na LinkedIn można całkiem sporo zwojować bez reklam, opierając swoje działania jedynie na zasięgu organicznym. Osobiście wychodzę z jednego założenia: jeśli chcesz zwiększać sprzedaż produktów lub usług, to na LinkedIn musisz być. Pytanie tylko: JAK BYĆ, by przynosiło to efekty? 

W tym artykule powiem Ci jak efektywnie budować sieć kontaktów biznesowych na LinkedIn. 

 

Czym jest sieć kontaktów? 

Jeśli jesteś na LinkedIn od jakiegoś czasu, pewnie wiesz już, czym jest sieć kontaktów. Jeśli dopiero zamierzasz rozpocząć swoją przygodę na tym portalu społecznościowym… Zacznijmy od początku. 

Sieć kontaktów na LinkedIn to trochę jak lista znajomych, którą doskonale znasz z Facebook’a. Co zatem wyróżnia ten portal? LinkedIn to medium biznesowe i są na nim aktywni głównie ludzie właśnie z tej sfery, a co za tym idzie –  treści również różnią się w stosunku do tych publikowanych na Facebooku czy Instagramie. Posiadając konto w serwisie, możesz dotrzeć do pracodawców, klientów czy specjalistów z Twojej branży. W przeciwieństwie do Facebooka nie musisz ograniczać się do osób, które znasz osobiście. Wysłanie zaproszenia do nieznajomego, z którym nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia, nie jest w złym tonie. To element zdobywania nowych kontaktów. 

Ale, uwaga! Musisz to robić ostrożnie i odpowiedzialnie. Im większa sieć kontaktów, z którą nie wchodzisz w żadne interakcje, tym trudniej Ci będzie o zadowalający zasięg organiczny. Jeśli widzisz czyjś profil, przejrzyj go dokładnie i zastanów się dwa razy: czy z tą osobą może mnie coś połączyć (biznes, wymiana doświadczeń, sprzedaż… cokolwiek), czy po prostu dodamy się do znajomych i na tym koniec? Jeśli to drugie, to po prostu odpuść i szukaj dalej. 

Jednak zanim przejdziesz do prób szukania wartościowych kontaktów, musisz pamiętać o najważniejszym… 

 

Na LinkedIn musisz mieć CEL i określić swoją grupę docelową! 

To, że na LinkedIn ludzie są otwarci na nowe znajomości, nie oznacza, że skuteczne będzie wysyłanie zaproszenia każdemu, kto się akurat napatoczy. 

O określaniu grupy docelowej mówi się już w każdym zakątku internetów, ale nie bez powodu – to jest naprawdę niezbędne. Musisz wiedzieć, czego i kogo szukasz. Co chcesz osiągnąć dzięki obecności na platformie. 

Stworzenie szczegółowego opisu grupy docelowej, do której chcesz trafić na LinkedIn, pomoże Ci: 

  • Nawiązywać wartościowe kontakty z osobami z Twojej branży lub docelowymi klientami 
  • Planować content tak, by był on atrakcyjny i dopasowany do potrzeb nowych kontaktów 
  • Prowadzić skuteczniejsze rozmowy 

Jak efektywnie zdobywać nowe kontakty na LinkedIn? 

Przejdźmy do rzeczy 🙂 Jeśli wciąż to czytasz, to dla mnie znak, że na LinkedIn nie chcesz działać po omacku. Chcesz dostrzegać realne efekty swoich działań.

Na początek musisz wiedzieć, że kontakty na LinkedIn dzielą się na 3 rodzaje: 

  • 1 stopnia – osoby, które są w Twojej sieci
  • 2 stopnia – osoby, które są połączone z Twoimi kontaktami
  • 3 stopnia – osoby, które są połączone z Twoimi kontaktami 2 stopnia, ale Ty nie masz z nimi wspólnych punktów.

Najłatwiej będzie Ci docierać do kontaktów 2 stopnia. Poznaj sposoby na zdobywanie nowych kontaktów zgodnych z Twoją grupą docelową: 

LinkedIn SEO 

Czy wiesz, że zarówno profil osobowy, jak i strona firmowa na LinkedIn pozycjonują się w wyszukiwarce internetowej? Oznacza to, że dobrze uzupełnione i wypozycjonowane konta na LinkedIn będą przyciągać nie tylko odbiorców aktywnych w tym medium, ale i takich, którzy profilu na LinkedIn nie mają i korzystają tylko z wyszukiwarki internetowej.

Ten aspekt tyczy się nie tyle wysyłania zaproszeń, ile zadbania o prawidłowo uzupełniony profil. Jeśli na LinkedIn nie tylko chcesz szukać, ale również chcesz być znajdowany, musisz zadbać o słowa kluczowe w profilu. 

Na LinkedIn trzeba uważać na słowa, bo każde słowo to słowo-klucz, które ma wpływ na Twoją docieralność do grupy docelowej, bo użytkownicy szukają innych właśnie po słowach kluczowych.   

Pamiętaj jednak, że na tym portalu szukamy inaczej niż w Google.

W Google wpisujemy ‘’Jak sprzedawać swoje produkty?’’, a na LinkedIn: ‘’Ekspert sprzedaży’’.  Właśnie taką frazę będą wpisywać w wyszukiwarkę Twoi potencjalni klienci/ partnerzy biznesowi, więc Twoim zadaniem jest uzupełnić swój profil o tego typu hasła (spójne z tym, co masz do zaoferowania). Znajdź kilka fraz, które Cię opisują i umieszczaj je we wszystkich swoich opisach na tym profilu. 

Oprócz LinkedIn SEO zadbaj też o uzupełnienie swojego profilu 

Niestety – samo założenie profilu na LinkedIn i zadbanie o kilka słów kluczowych nie wystarczy. Nie stanie się on atrakcyjny i nie zacznie przyciągać ludzi w jakiś magiczny sposób. Musisz go odpowiednio uzupełnić! 

Większość nowych użytkowników nie dodaje zdjęcia w tle, a ich zdjęcia profilowe pozostawiają wiele do życzenia. Już nie wspomnę o opisie, nagłówku czy informacji o umiejętnościach! Profil zwyczajnie pozostaje pusty i mówi o danej osobie – wielkie nic. Zanim zaczniesz działać – uzupełnij profil informacjami o sobie!

Zaimportuj kontakty z maila

To dobry sposób na zdobycie kontaktów ‘’na start’’. Jeśli będziesz mieć 0 znajomych, to nie sądzę, że ktokolwiek, kogo jeszcze nie znasz, zechce przyjąć Twoje zaproszenie. 

Zapewne częściej lub rzadziej wymieniasz wiadomości mailowe z różnymi ludźmi: np. członkami swojego zespołu, klientami, wykonawcami. Dodając swój adres e-mail, masz możliwość wysłania zaproszenia do wszystkich osób, z którymi wymieniałeś maile i które są już członkami serwisu. 

Korzystaj ze szczegółowego wyszukiwania 

LinkedIn umożliwia nam wyszukiwanie w zakresie takich zasobów jak: osoby, oferty pracy, treść, uczelnie, grupy, wydarzenia. Każda z tych wyszukiwarek ma filtry pozwalające na zawężanie wyników wyszukiwania i w ten sposób możesz znaleźć osoby, które pracują/ pracowały w konkretnej firmie, mówią wybranym językiem, studiowały na określonej uczelni itd. By wejść w zaawansowane wyszukiwania, wpisz cokolwiek wyszukiwarkę w lewym górnym rogu i kliknij ‘’szukaj’’. Następnie wyczyść pole tekstowe, wybierz ‘’wszystkie filtry’’ i zacznij wyszukiwanie swojej grupy docelowej po odpowiednich parametrach. 

Wykorzystuj siłę pretekstu 

Gdy już wysyłasz do nieznajomego prośbę o dodanie Cię do sieci kontaktów, znajdź coś, co Was łączy – niech to będzie pretekst do ‘’zagadania’’ i wysłania zaproszenia. 

Przykład: 

Chcesz dodać do znajomych eksperta z Twojej branży. Wiesz, że taka znajomość może przynieść dużo dobrego. 

Jaki może być pretekst wysłania zaproszenia?

‘’Cześć! Z tej strony Maja. Kilka dni temu oglądałam Twój webinar dotyczący (……………….). Jestem zachwycona wiedzą, którą przekazujesz. Zgadzam się całkowicie z tym, co mówiłeś na temat (…………………..). Ja również zajmuję się (………………….). Będzie mi niezmiernie miło, jeśli dodasz mnie do sieci swoich kontaktów! Mam nadzieję, że znajdzie się okazja, by wymienić się między sobą swoimi doświadczeniami w temacie (………………)!’’ 

To oczywiście tylko przykład wiadomości, którą można wysłać do takiej osoby. Pretekstów do wysłania zaproszenia można znaleźć setki – ważne, żeby były one realne i szczere. Zaproszenie bez żadnej dodatkowej treści lub z wiadomością typu ‘’kopiuj-wklej’’ jest kiepskie. Nawet jeśli taka osoba zaakceptuje Twoją prośbę, to nie dojdzie między Wami do żadnej interakcji. Jeśli jednak wyślesz do kogoś wiadomość, w której widać Twoje zaangażowanie, możesz liczyć na to, że otrzymasz nie tylko akceptację zaproszenia, ale również wiadomość zwrotną, z której może się narodzić ciekawa konwersacja 🙂 

Dobrze zaplanowany social networking na LinkedIn to niekończąca się możliwość nawiązywania kontaktu z klientami, partnerami biznesowymi, przyszłymi pracownikami… Wszystkie drzwi stoją otworem! Pamiętaj tylko, by nie strzelać na oślep i na LinkedIn działać z głową. Powodzenia! 

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *