fbpx
Czy warto ustawiać reklamy za pomocą przycisku „promuj post’’?

Czy warto ustawiać reklamy za pomocą przycisku „promuj post’’?

Działasz na Facebook’u lub Instagram’ie już od jakiegoś czasu. Jesteś konsekwentny i zaangażowany, ale Twoja społeczność nie rośnie i masz wrażenie, że mało kto widzi Twoje posty. Znajoma sytuacja? Dla wielu tak! Tak już jest, że nasze treści docierają do coraz mniejszej liczby odbiorców.

Szukając powodu swoich słabych zasięgów możesz trafić na stwierdzenie: „Zasięg organiczny umarł i teraz tylko inwestycja w reklamę może przynieść zadowalają efekty’’.

Więc co robisz?

Zaczynasz korzystać z reklam. Tylko, że wszyscy, którzy zajmują się robieniem promocji na Facebook’u i Instagramie mówią jednogłośnie „Nie ustawiaj promocji przez przycisk promuj post, ale przez menedżera reklam!’’. Mówią i mówią… ale skąd taka zasada? Opowiem Ci o tym w tym artykule! 

Czy bez reklamy nie ma szans na dobry zasięg? 

Są profile, których autorzy nie wydali nawet złotówki na reklamy, a ich zaangażowanie przewyższa wiele innych fanpejdży z wydatkami na promocję rzędu kilka tysięcy złotych miesięcznie.

Przyglądam się takim kontom uważnie –  to dla mnie niezwykle fascynujące, jak za pomocą autentyczności, poczucia humoru i odwagi w mówieniu tego, co się myśli, można zbudować wielką, zaangażowaną społeczność – zupełnie bez budżetu. Żeby zobrazować Ci to, jakie profile mam na myśli, podrzucam kilka przykładów: 

(Uwaga! Nie sprawdzam ich wydatków promocyjnych! Po prostu bacznie obserwuję i jestem na 99.9% pewna, że społeczność, która zbudowali, jest wynikiem działań organicznych. Jeśli chcesz sprawdzić, co kryje się pod daną nazwą – kliknij w nią).

  1. Zakład pogrzebowy AS Bytom
  2. ASZ Dziennik
  3. Ewelina Stępnicka
  4. Ania Maluje

Zatem… Tak, da się robić w social mediach wielkie rzeczy bez budżetu.

Ale nie każdemu się to uda.

Największą szanse mają firmy/ marki osobiste, które mogą sobie pozwolić na duże poczucie humoru (często “czarne”), lub takie, które działają w obszarze szeroko pojętego rozwoju osobistego – uczą, motywują, inspirują, dzielą się swoim niecodziennym podejściem do życia i mówią głośno o ważnych sprawach. Takiej wiedzy najczęściej poszukują ludzie w mediach społecznościowych, więc „wybić” się z dobrym contentem i zbudować dużą społeczność bez budżetu jest stosunkowo łatwo.

A już na pewno będzie łatwiej, niż w przypadku firmy zajmującej się np. wulkanizacją opon 🙂 Tu o zaangażowaną społeczność będzie trzeba się bardziej postarać. 

Ale o co właściwie chodzi z tym „promuj post’’? 

Pewnie udało Ci się zauważyć, że Facebook stale zachęca do korzystania z przycisku „promuj post” i często pokazuje swoim użytkownikom komunikat: „Wasz post wzbudza większe zainteresowanie niż 90% pozostałych postów na stronie.’’ Tym samym kusi, by administrator utworzył szybką promocję za pomocą właśnie tego przycisku.

Raz dwa i gotowe.

Jednak osoby, które na co dzień korzystają z narzędzia dedykowanego tworzeniu kampanii na Facebooku i Instagramie, czyli z menedżera reklam, z pewnością odradzą Ci korzystanie z “promuj post”. Dlaczego? Możliwości reklamowe z poziomu tego przycisku są okrojone do minimum i nie daje on tyle możliwości, co menadżer reklam. 

Jak wygląda proces promowania postów na Facebook’u i Instagram’ie? 

Tworząc reklamę z poziomu menedżera reklam masz takie możliwości wyboru celu reklamowego:

 

 

Przy promuj post jest to tylko… 

Proces promowania postów jest tak prosty i intuicyjny, że nie dziwię się, dlaczego tak kusi wybranie tej opcji. Jak to wygląda w praktyce? Administrator fanpejdża lub konta na Instagramie klika przycisk “promuj post’’, który znajduje się pod postem i kieruje reklamę do fanów. Koniec ustawień. I to właśnie o te ograniczone ustawienia tu chodzi…

Menadżer reklam, w porównaniu do przycisku ‘’promuj post’’, oferuje o wiele więcej możliwości dopasowania reklamy pod nasz konkretny cel, przez co efekty promocji są znacząco przyjemniejsze.

Ale czy używanie „promuj post’’ jest rzeczywiście takie złe…?

Nie! Może się okazać, że to, co oferuje przycisk „promuj post’’ całkowicie spełnia Twoje potrzeby, bo nie masz w swojej ofercie nic do sprzedaży i nie masz żadnego celu biznesowego w mediach społecznościowych – zależy Ci jedynie na kilku lajkach więcej pod postem. W takiej sytuacji “promuj post’’ będzie wystarczającym wyborem – zrobisz swoją reklamę szybko, bez zagłębiania się w zaawansowane ustawienia. 

Jeśli Twoim celem jest jedynie większa popularność postów –  śmiało, to wystarczy. Ale pamiętaj o dwóch ważnych zasadach, które pomogą Ci osiągnąć lepsze efekty: 

  • Promuj posty, które po dodaniu mają dobry zasięg wśród Twoich odbiorców (jeśli post się słabo przyjął, to reklama niewiele pomoże) 
  • Promuj posty dopiero po 24-48 godzinach od publikacji. Najpierw do maksimum wyciśnij możliwości z zasięgu organicznego swojego posta. 

Jeśli jednak w mediach społecznościowych masz większy cel… Przerzuć się jak najszybciej na menadżer reklam. 

Potrzebujesz jeszcze więcej argumentów ZA? No to proszę bardzo 🙂 

Jakie ograniczenia daje opcja ‘’promuj post’’?

  • Brak kontroli nad grupami docelowymi 

Można powiedzieć, że przy “promuj post”, nie Ty dobierasz grupy docelowe swoich reklam, tylko robi to za Ciebie Facebook, który, mimo wszystko, nie jest wszechwiedzący. Nie wie, do czego tak naprawdę dążysz i co chcesz osiągnąć za pomocą reklamy. Tracisz wiele możliwości, jak np. tworzenie niestandardowych grup odbiorców. Odbierasz sobie szansę na dotarcie z reklamą do osób, które np. odwiedziły Twój sklep online. 

  • Brak możliwości personalizacji reklamy

Promując post za pomocą przycisku “promuj post’’ możesz jedynie utworzyć reklamę na post, który już istnieje – bez możliwości wprowadzenia zmian. W menadżerze reklam możesz stworzyć reklamę całkowicie od zera i dopasować np. grafiki (tak, by ich nie ucinało) czy teksty do odpowiedniej grupy docelowej. 

  • Brak możliwości wybierania umiejscowień posta

Wybierając ‘’promuj’’ post nie możesz wybrać miejsc, w którym Twoja reklama ma być wyświetlana. Jest taka możliwość dopiero w menadżerze reklam, w którym możesz podjąć decyzję, na jakich urządzeniach lub jakich platformach ma wyświetlać się Twoja promocja. 

  • Brak możliwości utworzenia przejrzystej struktury kampanii

Każda promocja utworzona z poziomu “promuj post’’ jest odbierana jako nowa kampania, co powoduje wielki bałagan. Dodatkowo “promuj post’’ zabiera możliwość robienia rozbudowanych kampanii z kilkoma zestawami reklam, co jest nieefektywne pod względem sprzedaży. 

Podsumowując: chcesz po prostu więcej lajków pod postami? Wykorzystuj małe budżety (około 10, 20 zł) i używaj „promuj post’’ – tyle wystarczy! Ale jeśli zależy Ci na sprzedaży i masz przed sobą duże cele biznesowe – koniecznie zacznij korzystać z menadżera reklam. 

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

− 1 = 9