Gdy zaczęłam pracę w marketingu, zajmując się głównie mediami społecznościowymi biura nieruchomości, nie wiedziałam o tym obszarze prawie nic. Nie tylko o nieruchomościach, ale o marketingu ogólnie. Moje wejście w tę branżę było kwestią przypadku, efektem bezmyślnie wysłanego CV. Przecież moim marzeniem było zostać dziennikarką,a jako studentka po prostu szukałam pracy przejściowej. No i dostałam tę ‘’pracę przejściową’’, a to doprowadziło do tego, że w marketingu jestem już od ponad 4 lat. I nie zamierzam tego zmieniać 🙂

Skoro weszłam w tę branżę wiedząc o niej niewiele, to pewnie domyślasz się, że łatwo nie było. A no nie było. Ale pewnie doskonale wiesz, że nic jest tak dobrą szkołą, jak własne błędy.

W tym artykule przedstawię Ci 9 rzeczy, których nie wiedziałam na początku mojej kariery, a z których należy zdawać sobie sprawę chcąc pracować jako social media manager!

 

1. Możesz wybrać formę pracy, która najbardziej Ci odpowiada

Form pracy jako social media manager jest kilka i każdy może znaleźć coś dla siebie.
Ja w 2018 roku wylądowałam na etacie w 2-osobowym dziale marketingu. Tkwiłam w tym, bo nie widziałam dla siebie lepszych perspektyw. Szybko polubiłam tę pracę i z czasem chciałam czegoś więcej, chciałam pracować przy innych projektach, ale wydawało mi się, że żeby dostać się do agencji social media, musiałabym być już alfą i omegą. To myślenie było oczywiście błędne, bo wiele agencji jest otwartych na zatrudnianie początkujących osób na stanowiska juniorskie.

Dlatego nie warto zamykać się na jedną opcję. Każdy, kto chce zająć się zawodowo social media marketingiem może znaleźć formę pracy najlepszą dla siebie. A możliwości są szerokie!

– Praca w jednej firmie w dziale marketingu
– Praca w agencji marketingowej/ social media/ reklamowej 
– Praca jako freelancer
– Staże/ praktyki

Jeśli zależy Ci na szybkim rozwoju i chcesz i poznawać dużo różnych case’ów – agencja lub staże będą dla Ciebie idealnym wyborem. Jeśli uwielbiasz ryzyko i niezależność – postaw na freelancing, choć on na początku kariery nie jest rozsądnym wyborem. Jeśli chcesz całym sobą zaangażować się w działania jednej firmy, to etat w dziale marketingu jest dla Ciebie!


2. Twoja nauka nigdy się nie skończy

Kierując się zawodowo w stronę marketingu i mediów społecznościowych musisz wiedzieć, że Twoja nauka nigdy się nie skończy. Tu nigdy nie wiesz wszystkiego. Ta branża cały czas się zmienia, rozwija. Trzeba być stale na bieżąco, być ciekawym i otwartym. Ale to właśnie czyni ją tak piękną i interesującą!

Jeśli kochasz rozwój i lubisz uczyć się nowych rzeczy, to idziesz w idealnym kierunku. W marketingu zawsze będzie czekało na Ciebie coś do okrycia. Jeśli jednak czytanie książek Cię nudzi, na widok badań oraz raportów dostajesz drgawek i po prostu szukasz zawodu, który da Ci dobry zarobek niewielkim kosztem, to – niestety – szybko upadniesz.

 

3. Czekają Cię inwestycje w siebie

Praca w marketingu to niekończąca się nauka, a konkretna wiedza nie jest za darmo. Chcąc się rozwijać musisz w siebie inwestować.

Studia, kursy, szkolenia, e-booki, książki. To wszystko kosztuje. Ale gwarantuję Ci – to jest jak uzależnienie! Jeśli marketing będzie Cię jarał tak bardzo, jak mnie, to z wielką przyjemnością będziesz inwestować w siebie… Bo będziesz wiedział/a, że każda taka inwestycja finansowa wróci do Ciebie ze zdwojoną siłą.
Wiedząc więcej jesteś w stanie więcej dobrego robić dla swoich klientów, a co za tym idzie – więcej zarabiać. Kiedy kupowałam swój pierwszy kurs kilka lat temu, to aż trzęsły mi się ręce na myśl o wydaniu na to 300 zł. Dziś bez problemu jestem w stanie za wiedzę zapłacić kilka, kilkanaście razy tyle. Bo wiem, dlaczego to robię i gdzie może mnie to zaprowadzić 🙂

Dobrą informacją jest to, że firmy inwestują w swoich pracowników, dlatego decydując się na pracę na etacie możesz liczyć na wsparcie swojego pracodawcy, który regularnie będzie wysyłał Cię na ciekawe szkolenia i kursy (tego Ci życzę, bo wiadomo, nie zawsze i wszędzie jest tak kolorowo).

Jeśli jednak już teraz szukasz na własną rękę szkoleń, które dostarczą Ci kompleksową wiedzę, sprawdź ofertę mojej platformy subskrypcyjnej Online Marketing Club. Dołączając do tej platformy raz w miesiącu płacisz tyle, ile jednorazowe wyjście na obiad do baru czy restauracji, a ja i inni eksperci z branży dostarczamy Ci regularnie szkolenia z zakresu content marketingu, reklam na FB i IG, seo, wideo, copywritingu, grafiki itd.Petarda wiedzy w jednym miejscu, sprawdź! 

 

4. Nie możesz zamknąć się w aplikacjach

Choć social media manager pracuje najwięcej na Insta, Fejsie, LinkedIn czy TikToku… To w żadnym wypadku nie może się zamykać tylko w aplikacjach!
Bolesna prawda jest taka, że znajomość interfejsów nie czyni z nikogo specjalisty. To, że znasz się na Instagramie, nie czyni z Ciebie social media managera. Umiejętność zrobienia TikToka nie sprawia, że jesteś ekspertem. Pamiętaj, że media społecznościowe to tylko narzędzie. Nie wystarczy znać się na aplikacji (czy nawet na kilku). By dobrze to narzędzie wykorzystać i widzieć realne efekty działań w mediach społecznościowych, warto zrobić to, o czym piszę w kolejnym punkcie 🙂 Patrz niżej!

 


5. Specjalizacja jest ważna, ale musisz patrzeć szerzej 

Dobry social media manager rozumie marketing całościowo. Inaczej nie potrafi budować relacji ze społecznością i tworzyć takich profili mediów społecznościowych, które realizują cele biznesowe jego klientów!

Chcąc być specjalistą w jednym obszarze marketingu jakim są media społecznościowe musisz rozumieć inne – chociaż na bardzo podstawowym poziomie!

Marketing jest jak pajęcza sieć, w której wszystko jest ze sobą powiązane. Jedna dziedzina marketingu oddziałuje na kolejną. Ale jak zrozumiesz zależności między nimi, stajesz się o wiele skuteczniejszy/a w swojej specjalizacji! Musisz wiedzieć czym są persony i jak je tworzyć. Jak działa content marketing. Czym są lejki. Jak pisać, by przyciągać. Musisz patrzeć szerzej. Bez względu na to, w czym chcesz się specjalizować!
Dlatego właśnie stworzyłam Online Marketing Club… Bo chcę dostarczać m.in. social media managerom wiedzę, która przygotuje ich do tego zawodu KOMPLEKSOWO!

 

6. Nie zamykaj się na jedną perspektywę

Kiedy już wsiąkniesz w marketing i będziesz się w tym kierunku rozwijać poprzez czytanie książek i blogów, oglądanie kursów czy uczestniczenie w szkoleniach, na pewno trafisz na wielu różnych, doświadczonych ekspertów. Będą to najczęściej właściciele agencji marketingowych, którzy regularnie dzielą się swoją wiedzą. I dobrze, bo od takich osób warto się uczyć!

Nigdy jednak nie zamykaj się na perspektywę tylko jednego eksperta. Pamiętaj, że to, co on Ci przekazuje, wynika tylko z jego doświadczeń i właściwości branż, z którymi współpracował.

Osobiście szkoliłam się już u najlepszych ekspertów w Polsce.
Niejednokrotnie spotkała się z tym, że jeden podawał jakieś rozwiązanie marketingowe jako bardzo skuteczne, a drugi, na innym szkoleniu, całkowicie temu przeczył i mówił coś zupełnie innego. Powinnam w takiej sytuacji się mocno zdenerwować i uznać, że jeden z nich się nie zna i gada głupoty!  Ale to nie byłoby prawdą, bo każdy z nich przekazuje po prostu swoje doświadczenie, mówi o tym, co najlepiej sprawdziło się W JEGO TAKTYKACH. I to jest właśnie w marketingu piękne, że jest tyle różnych możliwości i rozwiązań, a my możemy je poznawać!

Dlatego nie warto zamykać się tylko na jedno źródło wiedzy. Dobrze jest być otwartym na różne perspektywy, z chęcią je poznawać, testować i samodzielne szukać swoich ścieżek! Na jeden temat możemy naprawdę spojrzeć na wiele różnych sposobów!

 

7. To na własnym doświadczeniu nauczysz się najwięcej 


W tym tekście już niejednokrotnie podkreśliłam jak ważna w marketingu jest nauka. Ale pamiętaj, że nauka nie da Ci doświadczenia! Możemy inwestować w siebie miliony monet, spędzać dziennie długie godziny nad książkami i kursami, mieć dyplom z wyróżnieniem, ale to i tak na nic, jeśli nie zaczniemy tej wiedzy wykorzystywać w praktyce.

Jaki jest zatem złoty środek? Uczyć się, a później wykorzystywać zdobytą wiedzę podczas działania przy projektach! Dopiero wtedy, tak naprawdę, możemy stać się dobrymi, skutecznymi specjalistami.

 

8. Praca SMM to praca z ludźmi, a ludzie są różni 

Każdy, kto choć przez krótki czas pracował np. w call center, w sprzedaży, w obsłudze klienta czy gdziekolwiek, gdzie głównym zadaniem jest kontakt z klientem, to doskonale wie, że ludzie (klienci) bywają naprawdę różni. Zdarzają się tacy, którzy są mili i przyjaźnie nastawieni do współpracy, jak i tacy, którzy zachowują się, jakby ten biedny pracownik był winny całemu nieszczęściu świata.

W pracy social media managera nie jest inaczej 🙂 Obsługując kanały w mediach społecznościowych jednej lub kilku marek będziesz mieć ciągły kontakt z ludźmi. Z jednej strony z kimś, kto zleca Ci projekty, a z drugiej strony z odbiorcami tych projektów.

I tak, jak wszędzie – tu również będziesz trafiać na różnych ludzi, różne charaktery. Trzeba zdawać sobie z tego sprawę i nie brać wszystkiego do siebie. 

9. Ciekawość ludzi to musi Twoje drugie imię!

Uważam, że nie można być dobrym specjalistą z branży marketingu, nie będąc ciekawym ludzi – ich zachowań, potrzeb i reakcji.
Bo marketing to przecież ludzie i komunikacja z nimi! Poznawanie psychologii człowieka jest tu niezbędne. W marketingu trzeba być obserwatorem i starać się do ludzi docierać, a nie ich unikać.

Mam nadzieję, że aspekty, które poruszyłam w moim artykule choć trochę pomogą Ci zrozumieć, o co w pracy w mediach społecznościowych chodzi. Trzymam za Ciebie kciuki!

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *