Chcesz uczyć się marketingu i być lepszym specjalistą, jednak nie wiesz jak się za to zabrać? Nie dziwię się! Marketing to tak obszerna dziedzina wiedzy, że czasem ciężko się połapać. I wcale nie ułatwia tego fakt, że marketing się ciągle zmienia, a to, co było warte uwagi 3 lata temu, teraz może być już nieistotne.
Jeśli wchodzisz w branżę marketingu, to musisz wiedzieć, że tu nigdy nie ma czegoś takiego jak ”wystarczy – wiem już wystarczajaco dużo” 🙂 Tu zawsze jest coś do odkrycia! Dlatego chcąc zajmować się zawodowo którymś z obszarów marketingu, warto być ciekawym świata i tej dziedziny. Trzeba lubić czytać, testować, analizować, uczestniczyć w konferencjach, podwyższać swoje kwalifikacje za pomocą kursów itd.
Na rynku jest mnóstwo szkoleń i ekspertów, jednak jak wybrać odpowiednich? Od kogo warto się uczyć? Jestem pewna, że zadałeś/aś sobie to pytanie choć raz!
Nie ukrywam – łatwo jest się w tym wszystkim pogubić. Ja sama niejednokrotnie zabłądziłam na ścieżce swojej wieloletniej edukacji. Popełniłam masę błędów, dzięki którym wyciągnęłam cenne lekcje, a dziś się nimi z Tobą podzielę.
Poznaj moich 10 tipów dotyczących tego, jak uczyć się marketingu, być lepszym i nie zwariować!
1. Nie ucz się marketingu,ucz się rozwiązywać problemy.
Skup się w swojej edukacji na tym, co aktualnie sprawia Ci trudność i próbuj tę trudność pokonać. Masz jakiś marketingowy dylemat? Szukaj rozwiązania. To doskonały sposób na naukę, bo z jednej strony przyswajasz teorię, a z drugiej od razu wdrażasz to w życie. Nie ma sensu uczyć się wszystkiego na raz, bo wtedy często uczysz się rzeczy, które nigdy Ci się nie przydadzą, w Twojej głowie robi się niezły bałagan informacyjny. Skup się na tu i teraz i na tym, co jest Ci potrzebne do rozwiązania aktualnych dylematów.
2. Zrób listę rzeczy do nauczenia przez kolejny rok (lub inny okres czasu) i wyrób w sobie nawyk nauki.
Sposób, który idealnie się u mnie sprawdza: zawsze na początku stycznia robię sobie listę tematów i zagadnień, których chce się nauczyć przez kolejny rok. Wyznaczam sobie realne cele. Później dokładnie wiem, czego się uczyć, jakich szkoleń i kursów potrzebuję, a co nie jest aktualnie moim priorytetem. Działa!
Tylko co dalej? Jeśli stworzysz listę zagadnień, które chcesz przyswoić, to zrób z nauki mały nawyk. Ucz się codziennie 20-30 minut. Serio – to wystarczy. I na pewno będzie bardziej skuteczne i lepsze dla Twojej głowy, niż próba nauczenia się np. robienia reklam na Fejsie w dwa wieczory.
Działaj metodą małych kroczków – duży cel rozpisz na mniejsze zagadnienia i etapy. Pamiętaj, że nie musisz spędzać na nauce całych dni, wystarczy wyrobić sobie nawyk kilkunastu/kilkudziesięciu minut nauki dziennie.
3. Nie płać za podstawy – one są wszędzie za darmo.
Aktualnie wielu ekspertów daje Ci możliwość poznania podstaw marketingowych całkowicie za darmo. Są blogi, edukacyjne konta na IG, profile na LinkedIn, podcasty… Niekończące się możliwości i formaty! Kupując kurs czy szkolenie zawsze sprawdzaj jego program. Jeśli są w nim same podstawy, to zastanów się dwa razy.
Wiadomo, że często trzeba wspomnieć o podstawach – sama tak robię w moich szkoleniach – ale jednak płatna forma edukacji powinna dostarczać coś ponad to.
4. Postaw na szkolenia/kursy dotyczące konkretnego zagadnienia.
Ogólnikowe szkolenia zazwyczaj tylko pobieżnie dotykają ważnych tematów. Nic w tym dziwnego, bo ciężko zrobić szkolenie ogólne np. z mediów społecznościowych, które byłoby kompleksowe i wyczerpujące. To zbyt obszerny temat.
Dlatego na pewnym etapie edukacji warto szukać materiałów z konkretnych zagadnień, które nas interesują, np. FB i IG Ads, content marketing, wideo marketing etc.
5. Wybierz w czym chcesz się specjalizować.
Pewnie już gdzieś słyszałeś/aś stwierdzenie, że jak coś jest od wszystkiego, to jest od niczego 🙂 W marketingu jest podobnie.
Nie musisz wiedzieć wszystkiego – nie musisz być ekspertem od całego marketingu!
Oczywiście warto wiedzieć, o co ogólnie w marketingu chodzi, ale można być specjalistą w jednym obszarze. Takim, w którym czujesz się najlepiej, np. SEO, adsy czy copywriting. Wybierz, co Cię najbardziej kręci… i idź w tym kierunku 🙂
6. Nawet jak jesteś specjalistą w jednym obszarze, musisz mieć ogólne pojęcie.
Ok, warto się wyspecjalizować, ale nie zapominaj, że w marketingu wszystko jest pajęczą siecią i powinniśmy móc spojrzeć na niego szeroko – tylko wtedy będziemy mogli być tak naprawdę mistrzami w swojej specjalizacji.
Warto mieć podstawową wiedzę ogólną. A gdzie ją zdobywać? W Online Marketing Club oczywiście! 🙂 W OMC poruszamy zagadnienia z kilkudziesięciu obszarów marketingu i możesz mieć do tego dostęp w ramach jednej subskrypcji!
7. Nie ucz się z jednego źródła i nie bierz czyjejś wiedzy za pewnik.
Korzystaj z różnych źródeł wiedzy i sprawdzaj poznane rozwiązania, ale nigdy nie bierz ich za pewnik. Pamiętaj, że ilu specjalistów, tyle opinii. Ile branży, tyle możliwości. Szkolenia marketingowe są obrazem doświadczeń różnych specjalistów – każdy może mieć inne. Marketing to setki różnych rozwiązań, a Ty przede wszystkim musisz testować i szukać tego, co się sprawdza u Ciebie!
8. Ucz się ludzi, nie interfejsów.
Platformy i algorytmy cały czas się zmieniają, więc nie skupiaj się na poznawaniu interfejsów. To akurat w całym tym marketingu jest najprostsze 🙂 Raz dwa załapiesz jak działa jakieś narzędzie czy funkcja. Zamiast tego skup się na poznawaniu ludzi – to o wiele trudniejsze i o wiele bardziej przydatne w marketingu! Bądź otwarty/otwarta na ludzi, rozmawiaj z nimi, poznawaj ich. Wiedza o ludziach i ich zachowaniach to podstawa.
9. A co, kiedy wiesz już bardzo dużo i żadne szkolenia Cię nie zaskakują?
Po przerobieniu masy szkoleń, przeczytaniu wielu książek oraz artykułów spotkasz się ze ścianą i zauważysz, że już niczego nowego z tych materiałów nie wyciągasz, że masz już większość zagadnień w małym palcu. To nieuniknione!
Czy to oznacza, że wiesz już wszystko i nie warto się już dalej marketingiem interesować? Nie do końca 🙂 W takiej sytuacji wciąż warto się edukować, jednak szukać takich ekspertów, którzy oprócz ”sztywnej” teorii dzielą się również swoim doświadczeniem i historiami. Z każdego case studies można wyciągnąć dużo wartości i poznać marketing z innej perspektywy!
10. Wiedza zdobyta, która nie jest wprowadzona w życie, się nie liczy!
Pamiętaj, żeby nie wpaść w błędne koło zdobywania wiedzy, która nie jest wdrażana w życie. W tym błędnym kole zazwyczaj inwestujemy czas i pieniądze w rozwój, a później nic z tym nie robimy. To nie jest dobra droga. Za teorią musi iść praktyka. Wykorzystuj to, czego się nauczysz podczas działania w pracy lub przy swoich prywatnych projektach. Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka!
PS nie bój się popełniać błędy 🙂 Każdy je popełnia!
Mam nadzieję, że te 10 porad pomoże Ci na Twojej scieżce rozwoju.
Pamiętaj, że każdy kiedyś zaczynał, więc jeżeli póki co czujesz się w tym wszystkim pogubiony/a i masz wrażenie, że rzeczy do ogarnięcia jest zbyt dużo, to spokojnie – to normalne! W marketingu materiałów jest sporo i one się nigdy nie kończą, ale im dłużej się tym zajmujesz, tym o wiele łatwiej jest Ci łączyć kropki. Tak, jak we wszystkim, tu i również początki są najtrudniejsze. Później jest już z górki! Potrzebny Ci dobry plan i realne cele.
A jeśli szukasz konkretnej wiedzy z różnych obszarów marketingu w jednym miejscu, to koniecznie dołącz do Online Marketing Club!